SV. FILIP NERI
(2. časť)
Najradšej Filip trávil čas so školákmi. Na svahu Janiculu, jednom z rímskych
pahorkov, pre nich zriadil ihrisko, modlil sa s nimi v kostoloch, naháňal sa s nimi vonku
za mestom a hral sa s nimi ich chlapčenské hry. Raz sa ho istý kňaz súcitne opýtal, či ho
nerozčuľuje ten rámus. Filip odpovedal s úsmevom: "Pre mňa za mňa, nech mi hoci
štiepu drevo na chrbte, len keď nehrešia." No nevychovaných chalanov posielal tiež
žobrať pre chorých a upratovať v kostole. „Bol zosobnená srdečnosť," spomína jeden z
jeho mladistvých priateľov na nenútený pomer medzi Filipom a bandou chalanov okolo
neho, „bol k nám nežnejší, než ako by bol náš vlastný otec".
Rýchlo bol Filip známy po celom Ríme. Bol hneď nápadný, pretože bol úplne iný než
pochmúrni eremiti so svojimi hrozbami peklom. „Dobrý Filipko" hovoril tiež o Bohu, ale
nenaháňal strach hnevom a trestom z neba, skôr sa delil s ostatnými o šťastie, ktoré
nachádzal v Božej blízkosti. Jeho evanjelium je radostné posolstvo a Boh, v ktorého verí,
zrejme rozumie žartom. Lebo v Ríme sa nenájde nápaditejší vtipkár než Filip Neri a
neexistuje bláznivosť, ktorej by nebol schopný. Bol to od prírody krásny človek, mal
jasné, žiarivé oči a jemné ruky, ale svoj atraktívny zjav ukrýval do najdobrodružnejších
preoblečení. A tiež sa nehanbil oholiť si iba polovičku tváre, odobrať sa za jedným
kardinálom, tváriť sa čo najpokornejšie a po dlhom koktaní sa opýtať, či by jeho
Eminencia nepoznala nejaký prostriedok, po ktorom by jeho prešedivelé fúzy zasa
sčerneli. A smial sa na plné ústa, keď videl kardinálov výraz. Zo schodov skákal zbožný
klaun ako školák a bral vždy niekoľko schodov naraz, z náhlej modlitby naraz začal
tancovať po kostole a ničoho sa tak nebál, ako toho, že by ho niekto mohol brať vážne
alebo mať dokonca úctu k jeho kňazskej dôstojnosti.
Ale Filip nezosmiešňoval s radosťou len seba, ale i iných ľudí, hlavne povýšencov, ľudí
mocných a nafúkaných. Na účet malých ľudí sa nezabával nikdy. Najradšej si doberal
cirkevnú vrchnosť, mužov veľmi často spupných.
Pre Filipa bol humor uvedomelý životný postoj a čosi ako morálny príkaz, pretože
podľa neho neexistuje „pravá čnosť bez radosti". Kľúčom k životu Filipa Neriho je jeho
téza: "Radostná myseľ posilňuje srdce a dáva vytrvalosť v dobrom; kto chce slúžiť Bohu,
má byť preto stále plný radosti" A ešte: „Posvätná veselosť je pravá cesta, aby človek
zostal dobrý." Veľa múdrosti sa skrýva v jeho nespočítateľných spontánnych nápadoch.
Keď na neho samého padol smútok, poprosil priateľa z ulice, aby mu niečo zatancoval. A
keď raz chcel poprosiť istého dominikánskeho predstaveného, aby vo svojom kláštore
trocha uvoľnil nadmieru prísnu askézu, priviedol si so sebou hneď niekoľko muzikantov,
aby atmosféra bola priaznivejšia. Podľa jeho skúseností sa veselí ľudia dajú ľahšie viesť
cestou ducha než zachmúrenci. Zvolanie, ktoré často opakoval: „Škrupule a
melanchólia, choďte preč z môjho domu!" sa vtedy stalo príslovím. Živočíšna vážnosť,
urputné piplanie sa v problémoch a obavách, nadmerné podliehanie melanchólii podľa
jeho názoru prinášajú so sebou nebezpečenstvo, že „sa ukrivdí Duchu Svätému".
Pri záľube v žartoch, niekedy dosť hrubých, má Filip Neri skutočne neobyčajne taktný
a citlivý spôsob styku s ľuďmi. Vedel byť drsný a netrpezlivý, nechápavým ľuďom
nasadzoval na nos vlastné okuliare a kričal na nich. Ale keď sa ho jedna elegantná dáma
pýtala, či sa nedopúšťa hriechu, keď nosí topánky s vysokými opätkami, nepustil sa do
žiadnych morálnych výkladov, ale s jemným úsmevom jej dal dvojznačnú odpoveď: „Iba
si dávajte pozor, aby ste sa v nich nešmykla!" Mladíka, ktorý sa rád zdobil krásnymi
retiazkami na krku, akoby mimochodom pohladkal na zátylku a zašepkal: „Pietro, teraz
som si poranil prst o tvoju sponu." A Pietro hneď vedel, čo tým myslí. Inokedy sa
dozvedel v akej biede sa ocitli dvaja starší, skoro slepí hodinári, a začal si u nich
objednávať hodiny. Volil diskrétnejší spôsob, ako im pomôcť, než keby usporiadal
verejnú zbierku. Keď Neri umrel, našlo sa v jeho posteli plno hodín.
S takou schopnosťou vcítiť sa do cudzej situácie Filip spájal vynaliezavú schopnosť
ľudí, na ktorú by bol pyšný i schopný psychiater, avšak bez akejkoľvek arogancie.
Zavolali ho raz do väznice k zločincovi odsúdenému na smrť. Bol to obrovský chlap a
doposiaľ každého návštevníka prijal s preklínaním. Filip mu bez okolkov skočil na krk a
strhol ho k zemi. Obor zo seba nedostal ani slovo a po prvýkrát vypočul kňaza, než
vyšiel na cestu k šibenici. Keď umrel Filipov dobrý priateľ Nicolo Gigli, stál pri jeho
truhle, hladkal ho po tvári a smial sa. Ľudia si mysleli, že sa asi zbláznil. Ale Filip im
hneď všetko vysvetlil. Ako by sa vraj nemohol radovať, keď táto ľalia (gigli = ľalia) teraz
naveky bude kvitnúť v nebi.
Filipov humor bol buričský, rebelantský, nebezpečný pre panujúce mocnosti v Cirkvi
a spoločnosti, pretože existujúci poriadok sveta staval na hlavu. Páni sveta nie sú so
všetkou svojou nafúkanosťou nič viac než smiešni trpaslíci. Z odznaku dôstojnosti a
autority sa vykľuje hlúpa maškaráda veľkých detí. Všemocný poriadok môže byť
prelomený, posvätné príkazy už nie sú neporušiteľné, sobota je tu pre človeka a
radostná spontánnosť je dôležitejšia než presné dodržiavanie pravidiel. Čo spočiatku
vyzerá ako recesia, to časom nadobudne netušené spoločenské rozmery, pretože to
ukazuje nové možnosti a spochybňuje samozrejmosť platných noriem. Filip napomáha
hre a účelnej slobode k ich právu a zachraňuje neskazenú individualitu pred zásahom
ľudí, ktorí by chceli všetko kontrolovať a usmerniť. Svätí ako Filip Neri vždy znova
pripomínajú cirkevným inkvizítorom a ľuďom, ktorí by sa nimi radi stali, že sloboda
súvisí s milosťou a je jednou z hodnôt evanjelia. Okrem toho, takí bezstarostní ľudia ako
Neri ukazujú, že Boh nie je žiadnym mrzútom, ktorý chce ľuďom pokaziť radosť z krás
zeme a zo života. Nevedia si predstaviť nebo bez smiechu. Pri čítaní evanjelia
nepreskakujú stránky, kde sa hovorí o radosti, ak je to aj radosť z Božej blízkosti, radosť
z Mesiáša, radosť z odpustenej viny i radosť z očakávania Božieho kráľovstva. Tiež
radosť z obdivuhodného Božieho stvorenia, ako ju Filip poznal svojou láskou ku
zvieratám, ku krajine, k moru a rozkoš, ktorú mu poskytovala hudba i skladanie básní.
A smiech je tiež perfektná metóda, ktorá pomáha, aby človek ľahšie zvládol život s
jeho tvrdosťou a frustráciami. Je to argument pre humor, ktorý sa zdá banálny iba na
prvý pohľad. (Kardinál Valieri obraňoval publikovanie svojej knižky o Filipovi Neri v dobe
hladomoru a vojnového nebezpečenstva tým, že práve v takej dobe má oslava radosti
najväčší zmysel: „Lebo kresťanská radosť žije jedine z toho, že vyhlasuje boj nešťastnej
situácii človeka tu na zemi.") Radosť a humor boli okrem toho pre Filipa prostriedkami,
aby udržal na uzde svoju prudkú a prchkú povahu. Jej pravá podoba sa niekedy
prejavila tým, že nešetril nadávkami a zauchami.
Čím viac sa však vagabund a klaun Filip stával vedúcou osobnosťou, čím urputnejšie
ho ľudia už za života ctili ako svätca, tým silnejšie sa snažil tejto nesmiernej popularite
čeliť svojimi bláznivými kúskami. (Mal hrozný strach z popularity a márnivého
preceňovania.) Radšej nech ho ľudia majú za blázna, než aby si šepkali: „svätý", keď sa
objaví na ulici. Preto sa divoko tváril a hovoril hlúposti, keď ho vyhľadávali rôzni ctitelia,
a ani v kostole nebolo jeho chovanie príliš úctyhodné. Váženým kardinálom a zbožným
pútnikom, ktorý dúfali v oduševnený, povznášajúci rozhovor, prečítal niečo zo svojej
obľúbenej knižky, zbierky vtipov, ktorú napísal dedinský farár Arlotto, a mal radosť z ich
zdesenia. Blúznivým dámam, ktoré si pred ním kľakali a prosili o požehnanie, postrapatil
účes a utekal preč. Alebo namiesto modliť sa ich posielal do nemocníc s nevyliečiteľne
chorými, páchnucimi a zavšivavenými. Nič nie je nebezpečnejšie než spupnosť, nič
dôležitejšieho než pokora!
Filipov humor poznal medze. Každý je inak smiešny, a Boh miluje všetkých. Filip si
prelátov vážil: ako raz povedal, opovrhovať nimi by znamenalo opovrhovať Duchom
Svätým. Ale keď sa niektorý z nich považoval za stred sveta, Filipa to neodolateľne
dráždilo k smiechu, pretože to bolo jednoducho zvrátené. Stred sveta je predsa Kristus.
Preto na konci života spálil všetky svoje spisy, aby raz niekoho nenapadlo vydať ich s
pochvalným predhovorom. A erby svojich dvoch žiakov, ktorí sa povzniesli až k hodnosti
kardinálov, zavesil jeden vľavo a druhý vpravo vedľa svojej postele, ale monogramy z
nich odstránil a miesto nich veľavravne nalepil umrlčie lebky. Proti cudzej domýšľavosti
postupoval s pozoruhodným pedagogickým talentom. Keď v jeho spoločenstve jeden
mladý priateľ kázal príliš samoľúbo, prerušil ho a pokračoval sám. Jedného zvlášť
samoľúbeho kazateľa nechal sedemkrát opakovať kázeň, až pokiaľ si neuvedomil, že
jeho slová nie sú také neprekonateľné, ako si myslel. Svojich žiakov posielal v smiešnom
sprievode s bláznovskou rolničkou v ruke do rímskych ulíc, aby ich vychoval k pokore a
k nezávislosti na úsudku ľudí. Na takejto úlohe stroskotal istý urodzený rímsky
mládenec, ktorý sa uchádzal o prijatie do Filipovej kongregácie. Filip od neho žiadal, aby
sa opásal líščím chvostom a tak sa prechádzal po ulici. Princ to odmietol, pretože
neprišiel, aby sa zosmiešnil, ale aby získal slávu. Filip mu s poľutovaním povedal, že tá
bohužiaľ v skupine nie je. Raz ho pápež poveril, aby zistil, čo sa skrýva za povesťami o
úžasných mystických schopnostiach istej rehoľníčky. Filip sa na somárikovi vydal do jej
kláštora v okolí Ríma, a tam preslávenej rehoľníčke bez slova nastavil svoju špinavú
jazdeckú čižmu. Tá sa s rozhorčením ohradila, že nebude robiť slúžku každému kňazovi,
ktorý sa k nim zatúla. Filip sa vrátil k pápežovi a s úsmevom mu oznámil, že to určite
nebude žiadna svätica, pretože jej chýba to hlavné - pokora...
Zdroj: ruksak.sk (podľa Ch. Feldmanna), Foto: Wikipédia, catholictradition.org, myyearoffaith.com
|